Lékař Teplice s.r.o.

Chirurgie - MUDr. Jaroslav Bartoš ml.

OPERACE KARPÁLNÍHO TUNELU

Syndrom karpálního tunelu

Syndrom karpálního tunelu je velmi časté onemocnění. Jeho konzervativní léčba má pouze malý a dočasný účinek, časem je nutné provedení operace. V rámci chirurgie ruky je tato operace prováděna nejčastěji. Uvolnění stísněného nervu je v České republice v drtivě většině prováděno tzv. otevřenou technikou, tedy se vznikem větší či menší jizvy v dlani.

Nekomplikovaný pooperační průběh je i přes dobré zhojení operační rány velmi často provázen většími či menšími funkčními obtížemi. Ty jsou charakterizovány hlavně bolestí v místě jizvy, nemožností se o dlaň opřít, snížením síly svalového úchopu (neschopnost otevřít uzávěr PET lahve, krájet nožem, vyždímat hadr apod.) a hlavně tzv. pilířovou bolestí. Ta je charakterizována bolestí v místě operační jizvy, vystřelující směrem k palci či malíku, případně na přední plochu předloktí a které je způsobena nedostatečnou stabilitou zápěstí po protětí příčného vazu a ostatních tkání dlaně.  Tyto obtíže mohou nezřídka přetrvávat i 3 až 6 měsíců po operaci.

Většina pacientů podstupujících operační výkon vykonává v běžném životě manuální práci. Proto je pro ně po výkonu velmi důležitá co nejrychlejší funkční úprava a získání schopnosti ruku mechanicky zatěžovat co nejdříve po operaci. Není výjimkou dlouhodobá několikaměsíční pracovní neschopnost nikoli z důvodů nezhojení rány či pooperační komplikace, ale pro neschopnost ruku po výkonu časně mechanicky zatížit. Zvláště pro manuálně pracující pacienty je nutnost dlouhodobé absence v práci velmi nepříjemná a může pro ně mít podstatné ekonomické důsledky.

Endoskopická operace karpálního tunelu podle posledních zkušeností riziko těchto komplikací významně snižuje. Endoskopický výkon snižuje pooperační bolest a umožňuje rychlejší návrat pacientů do práce. Vlastní výkon se provádí z krátkého řezu na zápěstí, odkud se za pomoci speciálního instrumentaria se zabudovanou kamerou bezpečně a pod kontrolou zrakem cíleně protne zápěstní vaz bez poranění tkání uložených nad vazem (svalovina dlaně, podkoží a kůže). Právě selektivní uvolnění vazu, bez jizvení v ostatních tkání, umožňuje rychlejší rekonvalescenci a možnost zatížit manuálně ruku dříve než po klasické operaci.

Vlastní výkon je však nadstandardní. V současné době zdravotní pojišťovny nehradí užití endoskopického přístroje ani spotřební materiál této miniinvazivní operační metody. Protože je tato operace výrazně finančně náročnější než klasická operace - klient operaci částečně hradí.

Předvolby soukromí

Zásady ochrany soukromí